До уваги закарпатців: в яких інтернет-магазинах України небезпечно купувати техніку – рейтинг і антирейтинг

Як повідомляє інтернет ресурс ain.ua ГО перевірила інтернет магазини, які продають споживчу електроніку, на предмет дотримання законодавства у сфері охорони прав споживачів.

В ході контрольних закупівель в 20 найпопулярніших українських інтернет-магазинах волонтери виявили масові порушення: з чеками, поверненнями, доставкою і навіть формою господарювання. За результатами дослідження склали рейтинг і антирейтинг інтернет-магазинів України.

Експеримент проводився з грудня 2017 року по 31 березня 2018 го. В рамках дослідження перевіряли такі магазини:

  1. 27.ua
  2. AKS
  3. «Алло»
  4. «Служба сервиса»
  5. «Цитрус»
  6. City.com
  7. Comfy
  8. Deshevshe.net
  9. «Эльдорадо»
  10. F.ua
  11. «Фокстрот»
  12. ITbox
  13. «Мобиллак»
  14. MOYO
  15. Repka
  16. «Розетка»
  17. Skidka.ua
  18. Stylus
  19. «Телемарт»
  20. ТТТ

Моніторинг складався з чотирьох етапів. Спочатку представники організації закупили в цих магазинах 20 смартфонів. Потім проаналізували розрахункові та супровідні документи, а також маркування на предмет відповідності вимогам чинного законодавства. Далі спробували повернути товар.

За кожним критерієм інтернет-магазинах виставляли оцінки за десятибальною шкалою, на основі яких були складені рейтинг і антирейтинг інтернет-магазинів України (зелений – це добре, жовтий – так собі, а червоний – порушники законодавства України).

У «червоних» інтернет-магазинах СПУ не рекомендує купувати товари, тому що:

  • в окремих випадках тут продавали стару техніку під виглядом нової;
  • встановити, хто саме веде господарську діяльність, було складно;
  • виникали проблеми з поверненням товару.

А тепер докладніше
Форма господарської діяльності
Серед вищевказаних інтернет-магазинів вісім – юрособи, сім – ФОП.

Форму господарювання ще п’яти за розрахунковими документами, які видавалися разом з придбаними смартфонами, встановити не вдалося. На їх паперах було зазначено лише назву доменного імені, яке іноді навіть не відповідало сайту, на якому волонтери купували товар.

Фіскальні чеки
Всі продавці, які видали фіскальні чеки, були товариствами з обмеженою відповідальністю. Деякі видали замість фіскального чека товарний чек або видаткову накладну (по крайней мере, в цих документах був ідентифікований продавець). У той же час, були продавці, які видали псевдо-фіскальний чек. Він був схожий на звичайний фіскальний чек, але це була його імітація, яка вводила в оману споживача щодо розрахункового документа.

З таким розрахунковим документом споживач не зможе захистити свої права, якщо виникнуть складності з поверненням товару або отриманням гарантійних зобов’язань.

Маркування товарів
По частині маркування товару теж виявили багато порушень:

«Зустрічалися майже кримінальні випадки, коли споживача вводили в оману щодо проходження процедури оцінки відповідності. Наприклад, продукція, яка повинна відповідати технічному регламенту на радіоустаткування, ідентифікована або промаркована як система УкрСЕПРО – система обов’язкової сертифікації, яка не поширюється на цей вид продукції. І все це поруч з відмітками UA, UCRF, щоб імітувати, що продукція проходила первинні процедури щодо допуску на ринок », – зазначив Цільвік.

Був випадок, коли на коробці з товаром стояла позначка відповідності, але без вказівки органу, що видав такий сертифікат. Самого сертифіката з товаром не було. Такі дії інтернет-магазину порушника можуть свідчити про те, що він намагався видати неофіційний товар за офіційний.

«Які наслідки для споживача має порушення маркування товару? Покупець не матиме ніякої інструкції з безпечного використання придбаної речі », – зазначив заступник голови СПУ. Крім того, в таких товарах може бути неповна комплектація: відсутні гарнітура або зарядні пристрої до смартфонам не підходять до наших розеток. Споживач буде змушений купувати перехідники або нові зарядні пристрої.

Повернення
У 15 магазинах процедура повернення товару пройшла без проблем. А з п’ятьма інтернет-магазинами ( «Алло», «Мобиллак», «Телемарт», «Служба сервісу», Stylus) виникли серйозні проблеми.

«Нам вдалося повернути придбані смартфони тільки зі скандалами і іноді із залученням преси. Наприклад, інтернет-магазин «Алло» повертав нам гроші кілька тижнів, а «Мобиллак» – майже 2,5 місяці », – заявив Цільвік.

Були випадки, коли за розрахунковими документами продавцем був один ФОП, а повертав гроші за тим же рахунком інший. Два магазина визначили тільки два дні на тиждень для повернення товару.

Додаткові проблеми
В ході дослідження спливли додаткові проблеми, яких волонтери не очікували.

«У« Мобиллак »відсутня офіс і будь-які контактні дані з цього суб’єкту господарювання. На їхньому сайті вказано адресу поштової скриньки та мобільний телефон менеджера. Також в двох інтернет-магазинах було виявлено приховані додаткові витрати на доставку товару. А «Мобиллак» змусив нас як покупця платити навіть за повернення товару службою доставки », – зазначив спікер.

Узагальнений результат дослідження:

65% (13 продавців) порушили вимоги про видачу фіскального чека;
20% (5 продавців) не ідентифіковано в розрахунковому документі;
40% (8 зразків) не мали відмітки про проходження процедури оцінки відповідності;
20% (5 зразків) – вся інформація на упаковці була надрукована на іноземній мові. Це суперечить вимогам Закону України «Про захист прав споживачів», тому дослідники зробили висновок, що це контрабандну техніку;
40% (8 зразків) – не мали інструкції по експлуатації на українській мові. У кращому випадку вона була англійською, в гіршому – китайської.

Нагадаємо,

поділитись в соцмережах